setbacks....

sikap sebenar manusia di jalan raya

"Kenapa orang yang begitu baik tiba-tiba boleh menjadi ganas apabila memegang stereng kereta?" Tanya seorang ahli kariah masjid ketika kami sama-sama berehat selepas menunaikan solat Asar.
"Saya rasa bukan tiba-tiba sahaja mereka jadi ganas tetapi mereka memang ganas sebelum memegang stereng kereta lagi," jawab saya perlahan.
"Eh, kenapa awak kata begitu?"
"Jalan raya hanya menjadi sebab untuk mereka mengeluarkan warna mereka yang sebenar."
"Maksud awak 'true colour' mereka hanya keluar di jalan raya yakni ketika mereka memandu?"
"Ya. Sifat-sifat diri yang sebenar tidak terkeluar di tempat-tempat lain mungkin kerana segan, takut, malu dan sebagainya. Di pejabat, mungkin kerana ada bos atau ada orang lain yang disegani. Di rumah kerana ada isteri. Begitu juga di tempat-tempat lain, ramai yang perlu mengawal diri kerana ada kepentingan tertentu di hadapan orang tertentu."
"Maksud awak?"
"Di tempat-tempat itu mereka terpaksa memendam rasa marah, menahan rasa kecewa atau mengurung rasa dendam yang ada di dalam hati. "
"Rasa-rasa itulah yang kemudiannya mereka lepaskan apabila memandu di atas jalan raya?"
"Ya begitulah. Jalan raya menjadi tempat melepaskan segala rasa tidak puas hati dalam realiti kehidupan sehari-hari. Hakikatnya jalan raya telah menjadi tempat melampiaskan rasa marah, kecewa, dendam dan lain-lain sifat mazmumah."
"Orang lain yang mereka marah, orang lain yang jadi sasarannya. Begitu?"
"Begitulah. Awak tahu tiga penyebab utama kemalangan di negara kita?"
"Memandu laju, melanggar lampu isyarat dan memotong secara salah!"
"Memandu laju menunjukkan kurang sabar atau mungkin kerana ego. Ingin menunjuk-nunjuk. Melanggar lampu isyarat tanda tidak menghormati peraturan dan orang lain. Begitu juga dengan memotong dengan cara dan di lorong yang salah. Tiga penyebab utama kemalangan hakikatnya berpunca daripada sifat-sifat mazmumah yang ada dalam diri pengguna jalan raya kita!"
"Tetapi ada juga orang yang baik terlibat dalam kemalangan, malah kemalangan maut," kilas teman saya perlahan.
"Itu sudah takdir. Kadang-kala, mereka hanya menjadi mangsa kesalahan orang lain. Mereka memandu dengan baik dan berhemah, tetapi apa boleh buat, orang lain yang melanggar mereka. Itu yang saya katakan takdir. Itu luar usaha dan ikhtiar kita. "
"Mengapa saya lihat orang agama pun memandu laju, cuai dan melanggar lampu isyarat?"
Saya terdiam. Ya, dalam pengalaman sendiri pun ramai juga saya lihat 'orang agama' yang memandu secara berbahaya dan mementingkan diri.
Melihat saya diam, teman saya menyambung, "Mengapa? Orang agama pun sarat sifat mazmumah? Mereka pun turut melepaskan rasa marah, ego dan kecewa di atas jalan raya?"
Perlahan saya mengangguk.
"Mengapa?" dia terus mengasak.
"Orang agama belum tentu beragama," jawab saya pendek.
"Pelik itu. Orang agama tetapi tidak beragama."
"Maksud saya, ada orang yang latar belakang pendidikannya, atau mungkin kerjayanya, atau mungkin juga gelarannya ustaz, tetapi sayang,mereka tidak mengamalkan ajaran agama sepenuhnya termasuk ketika memandu di atas jalan raya."
"Eh, takut ramai yang marah dan tersinggung dengan kata-kata awak itu nanti," katanya mengingatkan.
"Mengapa nak marah? Ini teguran yang benar buat kita semua. Ada orang agama tetapi tidak beragama sepertimana ramai orang yang ada akal tetapi tidak berakal."
"Maksud awak, orang agama yang tidak beragama sama seperti orang punya akal tetapi tidak berakal?"
Tanpa mengiakan atau menidakkan kata-katanya, saya menjelaskan: "Agama mengajar kita supaya mematuhi syariat dan berakhlak walau di mana sahaja. Bukan hanya di masjid, di pejabat atau di rumah, malah di atas jalan raya ketika memandu. Ibadah bukan sahaja solat, puasa, zakat tetapi memandu kenderaan juga boleh dikira ibadah sekiranya dibuat dengan niat yang ikhlas dan mematuhi prinsip-prinsip sunnah Rasulullah s.a.w."
"Memandu itu ibadah?"
"Ya. Bukankah Islam itu satu cara hidup. Ramai manusia zaman moden ini lebih banyak menghabiskan masa seharian mereka di dalam kereta berbanding tempat-tempat lain."
"Betul tu. Kekadang terperangkap dalam kesesakan lalu lintas berjam-jam lamanya. Traffic jam sudah menjadi sebahagian cara hidup kita."
"Bayangkan jika berjam-jam itu tidak jadi ibadah, tentu rugi. Kita solat pun lebih kurang 7 – 10 minit sahaja."
"Jadi, kita beribadah bukan sahaja di masjid tetapi di jalan raya jugalah ya?"
Tidak perlu saya mengiakan, saya teruskan lagi.
"Ibadah yang baik ialah ibadah yang melimpah ruah manfaatnya kepada orang lain. Sekiranya pemanduan kita jadi ibadah, insya-Allah ia akan selamat dan menyelamatkan. Kita selamat dan pengguna jalan lain pun selamat."
Kali ini dia pula terdiam. Berfikir mungkin.
"Tetapi kalau tidak jadi ibadah, buruk padahnya. Bukan sahaja kita yang terima mudarat malah memudaratkan orang lain. "
"Apa hukumnya memandu laju, melanggar lampu isyarat dan memotong secara salah?"
"Saya bukan ustaz, apatah lagi seorang ulama' tetapi jika tindakan itu memudaratkan diri sendiri dan orang lain tentulah dilarang atau diharamkan oleh Islam. Bukankah Islam itu agama yang selamat dan menyelamatkan?"
"Mengapa kemalangan boleh berlaku sedangkan sesetengah kita sudah melakukan pelbagai usaha?" Tanya beliau mengalih arah perbualan.
"Usaha apa yang awak maksudkan?"
"Macam kawan rapat saya minggu lalu. Dia terlibat dalam kemalangan. Agak parah juga. Setahu dan seingat saya, dia warak orangnya. Kalau hendak bermusafir mesti didahului solat sunat musafir, doa naik kenderaan dan pelbagai lagi bacaan ayat al-Quran."
"Itu aspek syariatullah. Tetapi cuba 'check' aspek sunnatullahnya," kata saya mengingatkan.
"Aspek syariatullah, sunnatullah? Apa itu?"
"Bacaan doa, solat musafir dan doa-doa yang lain itu aspek syariatullah. Manakala aspek sunnatullah pula adalah seperti memastikan keadaan brek kenderaan dalam keadaan baik, bunga tayar masih elok, cermin belakang dan sisi dalam kedudukan yang sesuai, memakai tali pinggang keledar dan enjin kereta dalam keadaan baik," jelas saya.
"Maksud awak kedua-dua itu hukum Allah juga?"
"Ya, syariatullah yang melibatkan hukum syariat yang lima; wajib, haram, sunat, makruh dan harus. Manakala hukum sunnatullah pula melibatkan hukum sebab dan akibat yang telah Allah tetapkan untuk memastikan dunia ini dalam keadaan stabil dan baik."
"Saya masih tidak faham."
"Hukum sunnatullah itu seperti hukum graviti, hukum geseran dan lain-lain hukum yang kita belajar dalam ilmu sains dan matematik itu. Hukum ini tidak berubah dan bertukar ganti sifatnya. Ia tetap. Allah menetapkannya demi keselamatan dan kestabilan alam ini. Jika dilanggar buruk padahnya."
"Bagaimana semua itu terkait semasa kita memandu kenderaan?"
"Jika tayar botak, kenderaan mudah terbabas dan tergelincir. Ada hukum geseran di situ. Begitu juga apabila tali pinggang keledar tidak dipasang, momentum yang menghentak jisim kita ke hadapan akan lebih kuat jika kereta bergerak dengan halaju yang tinggi."
"Orang agama perlu dengar fakta ini," bisiknya perlahan.
"Mematuhi hukum syariatullah dan sunnatullah itulah bukti kita beragama semasa memandu di atas jalan raya. Tidak kiralah kita orang agama, atau tidak. Asalkan kita orang Islam, kita wajar mematuhi kedua-dua hukum Allah ini. "
"Jadi tidak cukup dengan mengamalkan doa naik kenderaan sahaja?"
"Ya, kalau hanya berdoa tetapi tidak menjaga aspek sunnatullah, itu termasuk dalam tawakal yang tidak berbekal. Tetapi kalau hanya menjaga aspek syariatullah, tetapi tidak berdoa dan meminta bantuan Allah, itu sombong. Seolah-olah kita bertawakal kepada diri bukan kepada Allah. "
"Jadi melanggar hukum sunnatullah juga merupakan satu kederhakaan kepada Allah, bukan hanya melanggar hukum syariatullah?"
"Ya. Itulah yang dikatakan, kita beragama di atas jalan raya. Barulah jalan raya kita tidak menjadi jalan mazmumah."

"Ya, orang Islam perlu menjalani kehidupan berdasarkan aqidah, syariah dan akhlak, setiap masa, setiap kita dan walau di mana-mana sahaja. Siapa kita di atas jalan raya, menunjukkan siapa kita di jalan hidup yang sebenarnya. Berhati-hati di jalan raya, ia boleh membawa kita ke syurga ataupun neraka!"

Biodata Kolumnis

Ustaz Pahrol Mohd Juoi merupakan seorang penulis buku, artikel, lirik nasyid dan juga skrip. Salah satu buku karangan beliau adalah 'Tentang Cinta.' Penulis kelahiran Ipoh, Perak ini merupakan seorang master trainer untuk syarikat Fitrah Perkasa Sdn. Bhd. dan juga ketua editor majalah Solusi terbitan syarikat Telaga Biru Sdn. Bhd. Blog beliau adalah www.genta-rasa.com.

smile again.. :-)

adaptation

sistem saraan baru awam SSBA.. bagi guru benar2 sesuatu yang baru... mana taknya sebelum ni keje datang 7.30 pagi balik 1.00 tengahari...  datang 12.30 tengahari balik 6.30 petang... dgn SSBA... datang 7.30 petang balik 4.30 petang... datang 9.30 pagi balik 6.30 petang... 9 long hours... diwajibkan bagi guru... tidakkah mereka mereka yang mencadangkan ini tahu tentang beban tugas guru? sebelum sebelum ini... sebelum SSBA bagi Perkhidmatan Pendidikan digubal... nampak macam sekejap cikgu kerja.. tapi cikgu xberhenti bekerja sebaik mereka melangkah masuk ke sekolah... malah ada yang bawak balik rumah... itu pun xsiap... 

bila ditambah lagi masa bekerja... nampaknye memang nak kene adapt la.. kalu kite nak sign SSBA... sb sign SSBA... mestilah kerana kite nk naik gaji kan... sebab dapat naik gaji hanya jika kita menerima terma-terma di dalam SSBA... nak xnak kene terima dengan hati terbuka.... guru terpaksa menambah jam bekerja untuk menyiapkan tugas luar bilik darjah yang memang menjadi beban guru pada masa ini... tambah tambah dengan adanya sistem KSSR dan PBS... guru perlu lebih masa untuk menyediakan BBM dan instrumen pemantauan... for me la... if u want to adapt.. those are the things that we can add in to make ourselves comfortable working 9 long hours... we have to adapt if we want to have that great salary that had been promised by the government... 

bagi sekolah 2 sesi.. juga bagi guru guru yang berkongsi meja di bilik guru terpaksa memikirkan cara bekerja 2 orang di meja yang sama... malah dengan sistem penilaian kecekapan yang baru... guru semestinya memerlukan lebih masa bagi menunjukkan kekompetensian bekerja... lebih byk yg kita buat lebih byk markah.. lebih byk kursus lebih byk markah.. lebih byk program lebih byk markah... byk mana yang akan diberi dan dinilai.. kita xtau.. hanya pentadbir yang mengetahuinya.. 

ini menunjukkan profesyen keguruan semakin mencabar.. kerana memang ada mata mata yang tidak berpuas hati dengan pendeknya jam kita bekerja.. kalau mata mata yang tidak berpuas hati ini pernah menjadi guru... seharusnya mereka faham... kerana hanya segelintir guru yang bermasalah.. kita yakin.. semua yang menjadi guru semestinya komited apabila tanggungjawab yang dipikul adalah besar.. mendidik anak bangsa... jadi mana mungkin ada guru yang sanggup membiarkan anak murid keciciran dan tertinggal...

smile :)

            coloured contact lenses... we can find it a lot in the market now with a a very cheap price... that anyone can afford to have a pair of it... and for muslims also.. they buy it and wear it.. as they forget that it is haram to change parts that has been given by Allah...even by changing our eyes colour.. our hair colour... didn't we have non coloured contact lenses.. it is more expensive but it doesn't change our eyes' colour.. didn't we have something that is already beautiful that we don't have to change it..what we have is actually the best that has been given by Allah... why did Allah gives you brown eye.. aren't we Malaysians.. we have so many beautiful culture that we don't have to be ashamed of.. by looking at our brown eye.. we remembered where we come from.. which definitely will remind us who we are... which definitely will lead us in every actions that we will take..aren't there are a lot of good than bad of what has been granted to us.. by Allah The Almighty..
             we can't afford to create more sins.. so many small bad things we've done.. of course we don't want unawarely adding up another... such as wearing the coloured contact lenses..many of us get carried away by normal life shown by others that they forget the best ay of life which is Islam.. aren't what others want from muslims are to make us lead their life... so that we will become them and not the real mulims anymore... make us lost and sins... syaitans have succeed if we don't turn back and lead our precious way of life of Islam...

PANADOL dan PARACETEMOL????

UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.


Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.


Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

Sumber :- http://www..omaQ. org

SELAMAT HARI RAYA!!!!




1432H... Syawal menjelang...ramadhan meninggalkan kita.. sebulan berpuasa dirasakan cepat sangat berlalu.. tidak puas rasanya melalui ramadhan tahun ni... diharapkan segala yang dilakukan sepanjang ramadhan mendapat rahmat dan berkat daripada Dia yang Maha Kuasa.. terasa seperti ada yang tertinggal.. seperti ada sesuatu yang tertinggal.. yang masih belum dilaksana... hanya petunjuk dan hidayah dipinta agar semuanya berjalan lancar... 


Macam biasa... tidak membeli baju baru tahun ni.. hanya Azraei dapat berpasang-pasang.. bukan ape... baju mak n ayah dalam almari tersimpan x berpakai... masih banyak yang masih cantik dan baru sekali saje dipakai.. jadi.. daripada membazir... baik kite berjimat.. balance duit.. boleh buat apa yang patut... hehehe.. persiapan raye ala kadar.. bukan sebab ape.. sibuk buat persiapan nak pindah rumah baru... lambat sgt rasanye nk terima kunci... harap2 dapat cepat... boleh cepat2 buat apa yang patut sebelum pindah... setakat ni br bel langsir, kipas dan lampu... yang lain.. tunggu dpt kunci... maklumla.. beli awl2 nk letak mane... rumah yang duduk skrg dh xde space... harap2.. persiapan pindah nnt cukupla.. malah harap2 jugak bile dpt kunci rumah nnt xde pape masalah yg menyebabkan kene delay pindah.. 


jadi... setelah selesai persiapan yang tu.. baru la leh fokus tuk raye... n skarang dh berada di kampung.. mesti la blk kg mase raye.. br rasa kesyahduan di pagi syawal... hihihi... skrg ni sekeluarga tgh menganyam sarung ketupat... mmm.. mimpi adik di siang hari.. tetibe blk bwk daun kelapa... jenuh la mengingat semula cara menganyam... maklumla.. dh lama sgt xbuat mende2 nih.. kan ade ketupat mini.. ketupat nona... hehehe.... jadi sarung dh nk siap.. petang hari tasyrik tuh... mule nk memasak rendang dan kuah kacang.. pg2 raye buat kuah lontong... mmm.. semua kawan2 ketupat... rebus ketupat... mmm.. mlm raya la... seronok jugak dapat buat perkara yg dh lama kite tinggalkan... semoga syawal kita juga dalam rahmat Allah... semoga segalanya terpelihara dan kite tidak akan lupa amalan sepankang ramadhan... sb banyak yg boleh kite teruskan sampai bile2... contohnya sembahyang sunat... tadarus... mmmm... akhir kata..
SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR DAN BATIN

####   walaupun raya kali ni diiringi kerja yang perlu disiapkan sebelum sesi persekolahan semester baru bermula... 

Fasting Month 2011, Ramadhan 1432H

Happy Fasting Month, Selamat Berpuasa... a moment that we've longing for year... the moment of joy... we are able to fast again... the heart feel warm, content and whole... hope so this year will be filled with rahmat and barkah... hope so we will able to fast and get His bless... 

EPL Club Tour to Malaysia 2011

thanx to youtube.. i was able to grab this view.. i won't write about the game.. coz i do not know anything about football game... still learning... coz to learn about it.. will help me share this with my husband... as a malaysian.. something disappoint me... a question came in my mind... were there only small amount of malaysian  in the stadium... were there so many england citizen in the stadium... coz i could see only a few were wearing our nation football jersey.. yellow... others which covered most of the stadium seats.. are the colour of the club...


where is our patriotism... why can't we be in the stadium and support our national team.. if you are malaysian... your place of birth is malaysia right? same as me... we have IC... blue colour i presume... will you be there to watch them playing (your favourite club) if you are not the fan? will you spend your money on something that you do not like? i don't think so.. so i guess... you will spend as much just to be there watching your favourite team playing.. ain't it? 


so.. why not go there wearing our national jersey... support our team.. Malaysia! Malaysia!.. and also your club... bring all the favourite club flyers and all... wearing the yellow jersey... isn't it so lovely to hear you shout malaysia with the right jersey... and put up the club flyers while you shouting for your club... just to show our patriotism.. the yellow jersey showed our patriotism.. regardless on the team playing that day in the stadium... 


this had happen this past few years..and i know.. not only me saying about our supporters... how they don't support our team.. how they say that what we (malaysian football) have today will not last long... most of us too blind to see that our malaysian football is on the right rack.. its growing.. the league also growing.... but most malaysian football fans... adore the EPL or any spain, italy german league... like they were not malaysia origin.. they mock and criticise our national team.. as they forget that our footballers trying hard to make Malaysia a big name in football again.. coz the person who watches malaysian football... watches other leagues.. but most of the person who watches other leagues doesn't watch malaysian football... and so few of them watch our football.. something needs to be done with our (Malaysian) people.. they lack of patriotism... we should change that.. we Malaysian should be proud of Malaysia.. coz the PATI and PADI won't support our football... who else will... learn how to show our patriotism... as in football.. wear our national jersey to any game that Harimau Malaya play...

 

anak kecil main api...

video
i just thought.. maybe we.. malaysian should watch this... an old song... vid with lyrics only... get it from youtube when looking for patriotic songs to be taught during this independence month celebration... about how we should appreciate the peace and harmony of Malaysia... and what will happen if we do not take care of it... 

take care of it.. which means.. all malaysian.. neither same nor different political viewing... should be able to feel the joyous of being malaysian.. not feeling abundant and all... coz now.. some of us still being forgotten...  which can caused such mess... and some forget why they become the leader... which somehow.. they also forget that there are people depending on them... we need the leader to fight for all of us.. not some of us... i just hope that our leader.. no matter where u are... fight for us.. do not forget us when u fight for urself...  

i'm just a watcher.. not choosing any sides.. because i do not like the current politics situation... and tired of this situation in Malaysia.. this song should be able to remind us all.. to make sure that we are still MALAYSIA for another decade.. please stop hating each other... unity is what we need... we don't want our kids has to pay for what we have done...

just a comment






KL Gangster… Karak… Hikayat Merong Mahawangsa… nk tengok cite gangster, hantu, epik… originality malaysian product.. none… org taubat ke balas dendam ke… hantu bunh org.. hantu balas dendam… mane2 production leh wat citer mcm tuh…  nk hebat lg… aku leh tgk Korean ke… Hollywood ke…
Gangster… norma yg sgt xsesuai diketengahkan untuk tontonan masyarakt Malaysia…  cerita yang xseharusnya diketahui oleh semua.. xkire la samaada itu adalah reality atau tidak.. sbb.. realiti hiduo mmg ade yg baik dgn yg buruk.. dan kite manusia di beri akal untuk menilai baik dn buruk.. berapa ramai kanak2 yang terpengaruh cerita mcm nih… mmg letak amaran 18 thn keatas… 16 thn dgn bimbingan ibu bapa… tapi dgn menonton filem sebegini… apa yg boleh dinasihatkan oleh ibu bapa..?
Citer hantu… sesuatu yang dh terlalu biasa… hari2  kite disajikan dengan cerita hantu.. xkire komedi atau serius…
production di Malaysia dh habis idea ke?.. mane cite yg mcm papadom tuh? Yg mengetengahkan budaya dan cara hidup kita rakyat Malaysia… mmg biase idea tuh… tapi itu yg sukar digarap… dgn kadar jenayah yg semakin meningkat.. dgn masalah social yang semakin bertambah.. sdh tibe masanya.. production mengambil peranan mendidik masyarakat dgn norma yg indah… norma kita rakyat Malaysia yng penuh dgn santun dan susila…  mmg org kate movie for fun… tp kite xtau sebenanye berapa rmi org yang mengikut budaya pukul… takut hantu.. sdgkan kite tahu… masyarakat kite tidak pernah dididik sebegitu… 
Pada aku.. cerita adalah untuk kite tahu apa yang berlaku di luar sana.. mesti ada sesuatu moral yang boleh digarap… dikeluarkan dari sesebuah kisah… tapi kalau cerita yang hanya untuk suka2… tiada moral yangsesuai bg kite masyarakat Malaysia… sesuatu mesti dilakukan.. untk mengelakkan norma masyrakat Malaysia berubah… daripada satu tahap di mana kita tahu ketinggian budi bertukar menjadi sesuatu yang kita tidak mahu bayangkan…
aku hanya bercerita sbb dh bosan dgn sajian cerita di wayang  yang menyebabkan aku selalu membatalkan niat menoton wayang… yang sebenanye.. menyelamatkan aku dari dosa berkunjung ke tempat yang syubhah dan mengundang maksiat… mcm pgg wayang dan pub…

warna rambut???...

gambar hiasan

mmmm...  bile duduk sengsorang.. termenung... n tgkla cerita kt tv... boring plak.. sekali ternampak.. budak perempuan rambut pjg nk motor... budak melayu.. tp rambut blonde... npk mmg cantik.. blode girl.. tp terpk plak... bile warne rambut... nk tukar jd warna asal... kene tgg rambut itu tumbuh... bile die rambut... kalu mandi wajib n amik air semayang.. air tu tak lalu kt rambut td.. sdgkan syarat mesti rata air kene rambut bile mandi... mmmm... jd bygkan dr saat kite warna rambut...n kemudian berlaku perkara yng meminta kita mandi wajib.... berapa byk puasa, semayang n segala macam lg ibadat lain yg kite wat... dicatit atau tidak... dapat pahala atau tidak?... tu la sebab bile kite belaja dulu dihukumkan mewarna rambut tu haram... tetapi.. disebabkan fashion dan trend... mewarna rambut seoalah olah perkara biasa... tidak kira bertudung atau tidak... mewarna rambut untuk suami ke bukan ke... tetap haram... sebab mmg ku tak terbayang... mandi dan ambil air semayang... tapi bile kite wat sumer tuh xvalid... bukan ape... bile pergi sekolah.. berapa ramai budak perempuan kiter yg pakai tudung sb dier die rambut... xnk kantoi... n berapa rmi bdk perempuan kiter yang diwarnakan rambut oleh mak dan ayah... perlu dijelaskan semula kepada masyarakat kite... kerana cara hidup islam itu semakin hilang...

diceritakan hanya untuk berkongsi... kalu nk ambik wat pengajaran... ambillah... kalu nk tolak... pn tolakla...

share....

ari ni cakap melayu.. baru lepas celebrate hari guru... kt sekolah rendah.. biasa la kan.. cikigu manage untuk cikgu... xtau la nape.. sorang cikgu nih... jawatan su koko.... tapi dok tuding jari kat orang suruh wat hari guru... padahal tu memang tanggungjwab dier... kan sambuatn hari guru diletakkan bawah unit koku sekarang... xcaye?.. gi la tanye gpk koko korang.. surat tuh kuar tahun lepas... dah la dok tuding jari kat orang... dok cari salah orang.. macam dier betul sangat... mmm.. memang menyampah dengan orang macam ni... kiter hidup nih... kene belaja terima teguran... aku sendiri pn bukan betul selalu.. tp bile org tegur tuh terima la.. xrugi pn terima teguran org..mmmm.... berapa hr dh dok simpan geram... dlm jawatankuasa pelaksana... org lain name tuk 1 tugas je,... kene kt aku.. dpt 1 job.. yg xde kene mengena dgn aku lak tuh... boring betul.. tp xnak cr gaduh... aku wat je la... wat je la tugas org bagi... tgg hr nk jumpa je.. nk bahasakan ckit..
kepala angin kepala angin jugak.. tp tengok tempat la nk hambur marah... sebab semua org ade angin masing2.. xtunjuk je.. nk hambur pn bg bahasa yg elok2.. sebab.. bl org terasa... n kene plak.. dier xmaafkan hamburan kiter.. maser tuh br kiter tau yg langit tuh tinggi ke rendah..'n nk btau.. bile wat jawatankuasa... jgnla duk ikut dendam.. jadi rasional,.. sb kiter xtau siape yg dapat kesan atas jawatankuasa kiter... nk cite la nih... tahap 1 larat ke akt kerusi sofa meja pasu... jd logik x kl jawatankuasa persiapan pentas tu dibagi sepenuhnya pada cikgu tahap 1 je... nk wat pape pn kene pk... kl buat pn kene pk.. apatah lg bercakap..
 

at last...

attention to all teachers.. i want to tell you about PBS.. the one that we occupied with now... the one that keeps us confusing and all... the UPSR is still executed the moment the PBS is executed.. which means when our 2011 year 1 pupils become year 6 in 2016... the PBS marks will be added to the UPSR  examination marks... 
as in 2011... we will carry on the PKSR and summative examination... with 100 marks.. and recorded the pbs band in the system provided by the KPM... and we doesn't have to bother about the marks of PBS... we just have to key in the band in the system..the system will count and carry forward the marks till they sit for their UPSR... thus we will not know their exact marks only based on the marks during the exam... and the frequency of filling in the system... is based on your HM order... and for our record in the record book during year 1 to year 5... is just the marks of their exam that we have carry out during the year.. such mid term test and final term test.. and we don't need to added up the PBS marks.. PBS and our term test are definitely two different assessement method..  so what we do... during the term test.. we mark the paper and times it to make it 100... are we clear??.. its a relief that finally i able to understand the execution process of the PBS...
as for the filing and all... we can eliminate the evidence after we had key in the band in the system.. and there is 1 thing that all teachers must remember... we must make sure to record their band from band 1 for skill that had been evaluated.. until the highest band they have achieved.. and there are some recording form that teacher has to fill in as the proof to be filled in the pupils' file... and the form ... you can prepare it yourself.. as i haven't yet do the form... so teacher... good luck... i know there are alot to do...

current life...

as a teacher... and a housewife...
still doing both jobs until now... thinking of extra work to make extra income...
but still haven't done.. coz it's already tiring.. adding up.. means more tiring...
for those who didn't know how teacher's job are... let me tell u here...
the bell rings at 7.30 am every weekday.. thus we should be at school at least 10 minutes earlier...
as the bell rings.. we begin our task.. we go to the class and teach... no sitting while teaching..
need to go round the class... so then no childs play during the lesson.. and stay focused... if the lesson is 60 minutes.. then have to stand and manage the pupils for the whole hour... 
then we are able to have a 30 minutes break...
which actually..is a break to do other unfinished business.. such as.. preparing the lesson plan.. 
marking the exercise books.. which if u don't mark.. the complaints will come back to you from parents...
 then go back to class... for another hour.. then only the real recess.. able to sit and eat for 20 minutes... 
the only moment that you can have chit chat with your colleagues..
then after recess.. if no class.. finish up the unfinished task.. marking paper... 
paper work for program.. reports... make questions paper... 
preparing the materials for the next class.. then go to class again... 
teaching and teaching... and manage the kids.. 30 to 40 kids...
to manage 1 kid at home... is tiring.. what about this amount of kids?
u can figure it out yourself.. then the bell rings for the end of the school day...
still.. as a teacher.. there are some things to settle before u go home...
finish up all the books that need marking... if not... it will piled up..
and u are gonna have to take it home and mark at home..
which i know... is gonna effect your home life.. to make sure u have a nice schedule at home..
no school work at home... just do the normal chores...
so as teacher.. so u reach home at 2 or 3 pm.. reaching back home means..
other things to manage.. your home.. if u want a home sweet home.. by any means..
need to do the chores.. 
then these routines continues for the weekdays.. and extra hours of working...
on saturday.. which no claim or ot provided... we have to be at school.. to teach an extra class for upsr..
or co-curricular activities... only then.. we have school holidays... 
but... if we are involved in upsr class. no holidays... so who said that teaching is not tiring...
as teachers.. we need to remember that...
we are nurturing kids... means we don't just teach them knowledge...
but also attitude.. discipline.. and any other things that influence them in the process of growing..
teaching comes with a great great responsibility.. which by any means... you have to carry it out...
with sincerity... that is the beauty of teaching...

flash flood

upside down plak... real pic captured by a friend

pupils line up to go to recess
view from 2nd floor 

this happened at my school last two week... SK Taman dato'Harun (1)
at Jalan Klang Lama...
Pupils love teh flood and we as teachers..
have to make sure that nothing happened to them,, 

looking for new things...

go browsing and found this new cute bear... hahahaha... in searching of new interest... something that i can read on the net... coz.. at the moment... i really don't know what to read... instead of news and fb and blogging.. what else that i can read... any interesting topic?... i really love to share.. 

updating blog and my network blog

link my blog with the network today... so i'm giving a test now... hope so its a successful...

with a little help of my sister... i now linked with the network blog... a thousand bouquet of flowers for her... try to find some time to update.. coz it's been a while... hope so i will have the time soon..

spending this fortnight as a teacher...

hehehe.. its actually a comeback from the holiday... and it is a busy week... 
so many things to do even at the moment... i have task waiting...
somehow.. anyone needs rest... right.. 
taking this chances to rest... really thinking of having a good holidays.. 
go somewhere peace where i don't have to think of anything... 
if only that possible.. cause... life must goes on...

just wanna share this with you... as a year 1 teacher.. 
and this is the second time i handled the year 1 pupils....
so many funny behaviour that our children have...
some... are very bold... has already shown their true self in the first week...
and some even very shy... still sit on their sits queitly.. and don't even talk..
and some... which is very few.. never went to preschool...
crying at their sit.. seeking for their mum.. 
and it still happens until this moment i wrote this...

which somehow...
makes me wonder.. how will my child react on their first day at school...
and how will i react on his or her actions... 
will i ever dare to let them go through it without me watching..
or will i be there for each tears that fall out...
coz as a teacher... i admit that it is a bothersome to have such pupil in class..
and to have such parents outside of the class..
coz... their existense is the interruption of the lesson that day...

i do have plans not to stand outside and watching...
only that.. will i ever have the heart once i see the tears falling...