another new experience....

written by hasya_rmshy On 12:51 PM

tarikh 7 Sept 2009....
masa 8.49 am...
tempat pusat perubatan universiti malaya...


detik bersejarah dalam hidup bermula... perutku yang buncit tuh dah kempis... penghuninya dah keluar dengan berat 2.736 kg.... siapa sangka perut yang xberapa nak besar tuh boleh bawa penghuni sebasar ituh... syukur yang panjang dipanjatkan kepada Ilahi... segalanya selamat....

muhammad azraei' fatahillah pada sehari usianya...

hari ini... hari ke 25 aku berpantang dan anak dh berusia 25 hari... mmm.. berpantang di rumah mak la.. kt melaka... hehehehe... nikmat jd ibu?... mmm.. rasa lah malam tdo xlena... resah gelisah bila denga tangis anak kita bila kita dah wat semuanya dan dia masih lagi menangis... berpeluang tengok si ayah xkeruan menjaga anak... malah berpeluang jugak tgk bagaimana kasih ayah kepada anak... lain feel bila kenang kasih ayah kiter sendiri berbanding ayah kepada ank kiter... mmmm... indah kan...??? walaupun satu cabaran besar untuk membesarkan anak kiter dengan harapan satu hari nnt dia akan berbakti kepada ayah dan maknye... masyarakatnya... agamanya n negaranya... berat kan tanggungjawab tuh... semga diberi kudrat melaksanakannya...


muhammad azraei' fatahillah pada usianya 24 hari

ada sesuatu yang aku nk ceritakan...

pada usia penghujung 20-an ini... aku baru dapat satu anak... yang menarik ingin ku kongsikan.. fenomena di tempat tinggalku...di celah celah bandar petaling jaya... (ceh... cam nk citer ape jer)... umur 22thn... sudh berank 2... pasangan berkahwin seawal usia 18 thn... pd usia seawal itu... dengan pengalaman hidup yg masih kurang... mereka dgn berani membina kehidupan berkeluarga.. berjanji untuk memberi komitmen pd satu hubungan yang suci...

sdgkan aku pada usia seawal itu... masih belum terdetik untuk berumah tangga apatah lagi punya anak sendiri.. terasa diri masih belum lengkap dengan segala ilmu yang perlu untuk berumah tangga.. membuat perkara yang merupakan sunnah Rasulullah SAW... menyambung keturunan keluarga... kagum melihat pasangan muda berkahwin dan mempunyai ank... pada usia yang masih terlalu awal... sesungguhnya mereka sgt berani n sanggup belaja untuk hidup berkeluarga pada usia seawal itu... kekuatan yang diberikan Allah kepada mereka merempuh kehidupan dengan hanya berkelulusan SPM atau STPM... menyara hidup dengan hanya bekerja kilang atau menjaja... malah ada pendapat menyatakan... ibu bapa mereka menikahkan mereka di usia seawal itu.. "daripada ke hulu ke hilir berdua jer... dating sane dating cni.. baik aku kawinkan aje... sblm jd yg bkan2... lg payah..." ada benarnya kan?

malangnya... ada antara pasangan muda ini.. bercerai... berapa rmi.. aku xwat kajian... tp rata2 ceritanya begitu... kawin awal.. ank dh 2 3 org... bercerai... malah ada kisah.. bapa xtau anak bersekolah di mana selepas bercerai dengan isteri... kenapa ini bleh berlaku.. ke mana perginya kekuatan yang Allah berikan kepada mereka di awal perkahwinan mereka... di mana silapnya... ??? kenapa hilang kekuatan mendirikan rumah tangga apabila hendak mempertahankan sesebuah ikatan???...

aku sebagai pemerhati... cuma ambil iktibar dari keadaan ini... semoga kekuatan aku mempertahankan ikatan ini.. sekuat aku berusaha untuk mendirikannya...


Reactions: 

0 feedbacks

Post a Comment