before n after...

written by hasya_rmshy On 9:37 AM

ari tu sambutan ahri raye haji.. n for the first time in my life... aku tgk camane lembu kene lapah.. mmm... xdapat tgk lembu kene sembelih... nasib baik x tengok.. sb kalau tengok mesti aku xboleh makan... huhuhu... sebab dh pegi tengok tuh.. jadi aku pun ade la tolong cket2.. takat2 potong daging je la... potong tulang tu xde la... lembu yg berusia 2 thn ke atas ni... sememangnya daging dia seenak daging yang korang2 dh mkn mase raye haji tu la... lazat n segar... mmm.. kalu ke pasaraya kiter xkan dapat harga daging segar 7rgt/kg atau 0rgt/kg.. kalu ikut budget bulanan mesti kiter cume dapat mkn daging sebulan sekali jer.. sb 15rgt/kg... sekali beli sekilo jerk... bl tbe raya korban.. mgkin spi msk awal muharam.. daging tuh kiter xabis masak lg... rahmat xrahmat..nikmat xnikmat.. korang pk la sendiri.. bile kiter dh mewah2 nih... kiter jgn luper pulak golongan yang berhak atas daging korban tuh..fakir miskin n anak yatim... harap2 dpt la disedekahkan daging2 kiter yang banyak tuh... paling2 kurang dapat kiter berkongsi kemewahannya..

aku beraya haji wat pertama kalinye di kelantan thn nih... jd aku pn dapat la tgk kemeriahan raya haji di kelantan... aku nampak agak berbeza dari melaka.. n aku xtau la tempat lain macam mane... mereka korban sendiri di rumah.. di panggil tukang sembelih yang boleh tolong sembelih dan mereka lapah sendiri bersama-sama ahli keluarga.. kt melaka.. boleh dikatakan semuanya dilakukan di masjid... jadi semua akan bergotong royong di masjid..patutla diorang kata di kelantan meriah... sebab.. lepas abis tumbang seekor lembu... mereka terus kendurikan anak beranak.. yang disedekahkan diasingkan... mmmm.. begitulah yang aku perhatikan

Reactions: 

2 feedbacks

  1. ladyamera Said,

    hasya, i found yr blog! yay! nnt aku link kat blog aku juge.. ;)

    Posted on January 22, 2009 at 9:13 AM

     
  2. hasya_rmshy Said,

    hahaha... letak jgn xletak...

    Posted on January 30, 2009 at 8:32 AM

     

Post a Comment